Legea
anvelopelor de iarna in Romania
Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, aprobata prin Legea nr. 161/2011
Directiva 92/23/CEEIncepand cu anul 2011, legislatia romaneasca s-a aliniat la cea a mai multor state europene prevazand obligativitatea folosirii anvelopelor de iarna atunci cand conditiile meteo si de drum impun acest lucru. In aceasta pagina am centralizat toate informatiile de care aveti nevoie pentru a rula in siguranta si a nu fi amendati in Romania pe timp de iarna.
I) Esenta legii pentru soferii care ruleaza pe drumurile publice in Romania este urmatoarea:
1. Pentru autoturisme, SUV, 4x4, vehicule comerciale usoare, masa maxima autorizata sub 3.5 tone
Daca pe sosea este zapada, gheata sau polei, folosirea anvelopelor cu marcaj M+S este obligatorie. Lipsa lor la un control al Politiei pe o sosea acoperita cu gheata, zapada sau polei atrage amenda contraventionala. In cazul provocarii unui accident pe o sosea acoperita cu gheata, zapada sau polei, lipsa anvelopelor cu marcaj M+S atrage si suportarea daunelor provocate infrastructurii rutiere si a costurilor de eliberare a drumului.
2. Pentru camioane si autobuze, vehicule destinate transportului de persoane cu mai mult de 9 locuri si de marfa cu masa maxima autorizata mai mare de 3.5 tone
Daca pe sosea este zapada, gheata sau polei, folosirea anvelopelor cu marcaj M+S este obligatorie pe axa (sau axele) de tractiune. In lipsa anvelopelor cu marcaj M+S, este obligatorie folosirea lanturilor sau altor echipamente antiderapante omologate.
Extras din Ordonanta Guvernului 5 / 2011
Art. I. — Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum
urmează:
1. La articolul 6, după punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 61, cu următorul cuprins: „61. anvelope de iarnă — anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.”
2. La articolul 102 alineatul (1), punctul 28 se modifică și va avea următorul cuprins: „28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate;”.
1. La articolul 6, după punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 61, cu următorul cuprins: „61. anvelope de iarnă — anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.”
2. La articolul 102 alineatul (1), punctul 28 se modifică și va avea următorul cuprins: „28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate;”.
Extras din Directiva 92/23/CEE din 31
martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum
și montarea lor
Anexa II
DEFINITII
2.2. „pneuri pentru zăpadă”: pneuri al căror desen al benzii de rulare și structură sunt proiectate înainte de toate pentru a asigura un comportament mai bun decât al pneurilor normale în noroi și în zăpadă proaspătă sau în curs de topire. Desenul benzii de rulare al pneurilor de zăpadă este în general caracterizat de elemente de crestătură și de matriță masive, mai distanțate unul de celălalt decât la pneurile normale;
3. CERINȚE PRIVIND INSCRIPȚIILE
3.1.5. literele „M + S” (sau „M.S.” sau „M & S”) dacă este vorba de pneuri pentru zăpadă
Apendicele 3
Partea A
Inaltimea inscriptiei M+S >= 4mm
Simbolul M+S poate fi departat de desemnarea dimensiunilor
DEFINITII
2.2. „pneuri pentru zăpadă”: pneuri al căror desen al benzii de rulare și structură sunt proiectate înainte de toate pentru a asigura un comportament mai bun decât al pneurilor normale în noroi și în zăpadă proaspătă sau în curs de topire. Desenul benzii de rulare al pneurilor de zăpadă este în general caracterizat de elemente de crestătură și de matriță masive, mai distanțate unul de celălalt decât la pneurile normale;
3. CERINȚE PRIVIND INSCRIPȚIILE
3.1.5. literele „M + S” (sau „M.S.” sau „M & S”) dacă este vorba de pneuri pentru zăpadă
Apendicele 3
Partea A
Inaltimea inscriptiei M+S >= 4mm
Simbolul M+S poate fi departat de desemnarea dimensiunilor
Indicati marcajul M+S (sau M.S sau M&S) pe lateralul fiecarei anvelope. Marcajul M+S este prezent si pe anvelopele all-season deci din punct de vedere legal acestea sunt asimilate anvelopelor de iarna.
2. Am nevoie de un certificat sau factura care sa ateste ca anvelopele mele sunt de iarna sau all-season?
Nu. Marcajul M+S pe lateralul anvelopei este conceput tocmai in acest sens si este acceptat de legislatia europeana si nord americana.
3. Care este diferenta din punct de vedere legal intre anvelopele de iarna si cele all-season?
Niciuna. Legea impune folosirea anvelopelor cu marcaj M+S. Atat anvelopele de iarna cat si cele all-season au marcaj M+S.
Atentie! Din punct de vedere al performantelor, diferentele sunt semnificative si importante. Gasiti aici o comparatie directa intre anvelopele de iarna si cele all-season.
4. In conditii de iarna trebuie sa am anvelope de iarna pe toate rotile sau ajung doar pe fata?
In cazul turismelor, vehiculelor de teren si al celor comerciale usoare, anvelopele de iarna sau allseason sunt obligatorii pe toate rotile. Pe langa riscul de amenda, rularea cu anvelope de iarna pe o punte si de vara pe alta prezinta un pericol crescut de derapare datorat diferentei de aderenta si comportament. Exceptia se aplica doar in cazul camioanelor si autobuzelor: acestea vor fi echipate oligatoriu cu anvelope M+S doar pe axa de tractiune.
5. Am fost oprit in trafic iarna, pe sosea uscata si nu am anvelope cu marcaj M+S. Pot fi amendat(a)?
Nu. Legea romana specifica obligativitatea anvelopelor de iarna pe drumuri acoperite cu gheata, zapada sau polei. Cu toate acestea, agentii de Politie va pot interzice continuarea drumului daca in fata exista portiuni acoperite de zapada, gheata sau polei si vehiculul dumneavostra nu este echipat corespunzator. In acelasi timp, daca rulati pe timp de iarna fara anvelope cu marcaj M+S si suneti surprinsi de o cadere de zapada sau de ploaie urmata de inghet sunteti expusi riscului de amenda, pe langa riscurile evidente legate de siguranta dumneavoastra si a traficului.
6. In ce perioada calendaristica se aplica legea anvelopelor de iarna?
Ordonanta 5/2011 prevede obligativitatea in functie de conditiile meteo si cele de drum. Acest lucru face obligatorii anvelopele cu marcaj M+S in perioada in care in Romania pot fi intalnite zapada si gheata pe sosele, practic de la jumatatea lui octombrie pana la inceputul lunii aprilie. Evident ca va trebui sa tineti cont de zona in care locuiti: zonele montane au un sezon de iarna mai lung decat cele de la campie.
7. Este obligatorie folosirea anvelopelor M+S la temperaturi sub 7 grade Celsius?
Nu, dar este ferm recomandata din mai multe motive. Primul este compozitia anvelopelor de iarna care le confera aderenta adecvata la temperaturi joase, spre deosebire de cele de vara al caror cauciuc se intareste la temperaturi sub pragul celor 7 grade facandu-le sa piarda semnificativ din aderenta chiar daca soseaua este uscata sau umeda. Al doilea motiv este legat de faptul ca temperatura caii de rulare difera de multe ori de cea a aerului. Este des intalnit fenomenul cand soseaua are sub 0 grade si este acoperita cu polei chiar daca temperatura aerului este cu cateva grade peste punctul de inghet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu